Barcelona, una smart city per a les persones

Barcelona és una capital atractiva a molts nivells, emprenedora, amb bon clima, oberta al món i consolidada a nivell turístic, però des del PACMA creiem que cal anar amb compte per no perdre la principal raó de ser com a ciutat, l’essència que la converteix en un bon lloc on viure: donar resposta a les necessitats dels seus ciutadans i facilitar-los la convivència i el dia a dia.

Un dels recursos que disposa per aconseguir-ho, és convertir-se en una smart city, i de fet, ja es considera un referent en aquest àmbit, al costat d’altres ciutats com Amsterdam, París o Copenhaguen, però s’està fent tot el possible?, i saben els ciutadans en què consisteix exactament?

Una smart city, o ciutat intel·ligent, és un model de desenvolupament urbà que es basa en la sostenibilitat i l’eficiència, per reduir la petjada mediambiental i incrementar el benestar dels seus habitants, afavorint la reducció de la despesa pública però incrementant la qualitat dels seus serveis i una gestió més adequada dels recursos disponibles.

Això s’aconsegueix mitjançant l’aplicació de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC), i fa necessari milions de sensors, entre els quals s’inclouen les persones i els seus telèfons mòbils, per mantenir la ciutat connectada i recollir dades amb l’objectiu de mesurar, identificar, comprendre i predir les necessitats a nivell energètic, de mobilitat i serveis en temps real. Així, es facilita poder prendre les decisions de gestió més adequades, mantenint una harmonia entre el nivell econòmic, social i mediambiental.

De fet, els eixos d’actuació són molt amplis, requerint una visió hol·lística que incideixi en diferents factors, entre els quals sol destacar:

• L’eficiència energètica i la gestió sostenible dels recursos, afavorint l’ús d’energies renovables en la il·luminació dels carrers, controlant millor el reg dels parcs i jardins públics, optimitzant el tractament de residus,…
• La mobilitat urbana, gestionant els mitjans de transport, el tràfic i els aparcaments, potenciant l’ús de vehicles elèctrics, flotes de bicicletes, serveis per compartir vehicles,…
• Les infraestructures, promovent els edificis públics i l’equipament urbà eficient i respectuós amb el medi ambient i amb sistemes de producció d’energia integrats.
• Els serveis de salut pública, emergències i seguretat pública, implementant sistemes de teleassistència i serveis socials.
• La cultura i educació, afavorint l’e-learning, el teletreball, l’i-turisme i els serveis d’informació cultural, l’i-comerç, i millorant el grau de consciència mediambiental.
• La innovació i nous models de negoci, afavorint el desenvolupament creatiu, empresarial i social.
• La circulació de dades bidireccional entre usuaris i les administracions, augmentant la transparència d’aquestes i facilitant la i-Administració, i la participació ciutadana.

fanals_solars
I aquest últim punt, és un factor fonamental que dóna sentit a tot el projecte. Perquè són els ciutadans els que motiven la iniciativa, i sense la seva participació activa no és possible que una ciutat sigui realment una smart city. Des del PACMA veiem vital comunicar els serveis i els beneficis que poden obtenir, i promoure la seva interacció, tenint molt en compte que s’ha de facilitar que totes les persones puguin accedir a ells, per evitar la fractura digital i impedir que hi hagi ciutadans de primera i de segona. I també cal parar atenció en com es manegen les dades i la seguretat del continu flux d’informació que es genera en aquest tipus de ciutats.

Es preveu que la concentració de població en els grans nuclis urbans segueixi creixent en els propers anys i això plantejarà reptes a nivell mediambiental, en la provisió de béns, i l’adaptació de recursos, serveis i espais. Les smart cities poden ser una solució, i Barcelona, porta anys interessant-se i engegant algunes iniciatives; des de l’any 2011 és la seu del Smart City Expo World Congress, que reuneix ponents i idees de tot el món i promou actuacions en aquest àmbit. Però des del PACMA opinem que Barcelona no pot ser una ciutat aparador, que s’esforça per impressionar a la galeria, sinó, que ha de ser un lloc on les persones que viuen puguin sentir-se escoltades i satisfetes.

Queda molt per fer i el PACMA desitja ser un motor de canvi perquè es potenciï, tant la comunicació, com la inversió econòmica i la recerca en aquest àmbit, tractant d’atreure empreses d’energies renovables, i afavorint molt més l’ús de les energies netes en el transport públic, en la il·luminació, en edificis més eficients…. I si de debò es vol que els ciutadans tinguin més qualitat de vida, se’ls ha d’involucrar i preguntar com guanyarien en qualitat de vida, perquè si les decisions només les prenen les empreses i els governs, potser no encertin… La Barcelona intel·ligent s’ha de construir per a les persones i animals i amb tots els ciutadans; i aquest és un dels compromisos del PACMA, #PerUnaBarcelona innovadora, responsable i amiga dels animals.

bcn

 

Yolanda de Miguel

Esta entrada fue publicada en Opinions, PACMA - BCN, Sin categoría. Guarda el enlace permanente.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *